Hur man bäst reparerar en kajak


Första gången man skall reparera en kajak behöver man säkert hjälp. Om inte av någon vän eller bekant så åtminstone via utbildning var man nu kan hämta sådan. Det finns naturligtvis handböcker i ämnet, både fysiska och i elektronisk form på nätet. Videofilmer i kombination med text är det bästa sättet att lära sig. Om man nu inte vill kosta på sig en expert för att vara säker på ett gott och ett hållbart resultat. Det finns ett flertal företag som åtar sig att snygga upp en kajak till nyskick igen.

Reparation av kajak i glasfiber

Kajaker av glasfiber är i princip underhållsfria om det bara berodde på vatten och vind. Men solljus som tär och hårda i-stötningar mot brygga, sten eller sandbotten repar gärna ytan. När lite skavanker uppstått behöver man reparera farkosten med putsning i första hand. Rubbing är det bästa att använda, större repor behöver eventuellt epoxi, ännu svårare revor fylls i med glasfiberväv. Putsa med sliprondell i jämna lugna tag, se ett exempel på instruktionsfilm: Kajak.ax, Olof Salmi https://www.youtube.com/watch?v=JnVsqijYFJc

Reparation av kajak i plast

Kajaker av polyeten behöver putsas, rengöras med silikonborttagning, spackla med Marine Epoxy eller liknande och låt vila över natten. Sedan slipar man med slippapper p120, för återigen rengöra med silikonborttagning och eventuellt förbättra spacklingen. Sedan är det dags att spraya med Sprayfiller eller liknande. Det kan behövas flera omgångar av rengöring och slipning innan det är dags för sprayfärg som finish. Se Hagmans Spackeltips – Laga jack och repor i kanot https://www.youtube.com/watch?v=iAloNwVPpeM

Instruktioner

Om man har exempelvis en Kepper kajak finns det handböcker att tillgå via internet: http://www.avanzakayak.com/res/Manualer/handbok_klepper.pdf eller generellt http://www.thomassondesign.com/bygga/byggbeskrivning/underhall. Men det finns även andra saker som kan gå sönder och man kan behöva införskaffa nya eller reservdelar: http://www.kanotcentrum.com/reservdelar_reparation_kajak_kanot.html.

Förvaring

Tillse att kajaken har skydd för solen när den är upptagen och inte används, även om det finns många prisvärda kajaker till en billig peng så vill är det bättre att ta hand om den du har. Ett garage eller annan lagerbyggnad är naturligtvis bäst men om detta inte finns tillgängligt går det bra med en presenning. Kajaken pallas upp på ett par eller tre bockar så att hela ekipaget står stadigt. Se till så att inga skarpa kanter skär in i bordläggningen, man kan linda in bockarna med skumgummi eller mattor eller annat mjukt material. Rörisolering av polytenskum är även ett populärt material bland kajakägare. Se till att presenningen är väl surrad så att den inte blåser upp. Inne i ett garage kan man hänga upp kajaken i taket med rep så är den inte lika platskrävande som om den står på bockar.

Delar, reservdelar och tillbehör som kan behövas:

  • Däckslina
  • Gummicord
  • Kölförstärkning (rulle 10 cm bred)
  • Kevlarband
  • Talk som gör det lättare att få på våt- eller torrdräkter
  • Ryggstöd för långfärder med kajak
  • Sittbrunnskapell, finns i flera olika utföranden från några hundralappar upp till dryga tusenlappen
  • Transportkapell, för transport av kajak med bil så att smuts och vatten inte kommer in i sittbrunnen, finns i nylon eller liknande material
  • Paddlar är något som kan behöva förnyas efterhand, finns från prisklassen runt 1 000 kronor och upp till 5 000 eller dyrare.